شیخ حمدبن خلیفه آلثانی امیر پیشین قطر، در سال 1995 زمانی که پدرش خلیفه بنحمد بن عبدالله در سوئیس به سر میبرد ،قدرت را به دست گرفت. این اقدام سنتی دیرین در کشورهای عربی است و سابقه ای دیرینه و تاریخی را به جای گذاشتهاند. در دوم تیر 1392، اعلام شد که امیر قطر قدرت را به پسرش تمیم بنحمد بن خلیفه واگذار خواهد کرد. اتفاقی نادر در یک کشور سلطنتی عربی .درحالی که پادشاه عربستان مدتهاست درگیر ناخوشی است و خیلیها منتظر خبر درگذشتش هستند، امیر 61سالهی قطر که امیری را تصاحب کرده بود، به نفع پسرش کنارهگیری میکند.
در حدود 15 سال بود که در آلمان زندگی می کردم اما 6 ماه است که به ایران بازگشته ام؛ در ستون ته مقاله شماره قبل مطلبی در مورد درس های کره ای از نرو�?ی ها خواندم و یاد خاطره ای افتادم که ارسال آن برای شما را خالی از لطف ندیدم. واقعیت این است که کره این روزها در محله ما (شرق تهران )نیز به کیمیا تبدیل شده و وقتی برای خرید این کالا به سوپر مارکت ها مراجعه می کنیم اگر رقم اجناس خریداری شده قابل توجه باشد فروشنده در کیسه شما چند قالب کره می اندازد در غیر این صورت از کره خبری نیست .
«فرهنگ مالياتي» از اصطلاحات قديمي در عرصه ادبيات اقتصادي ايران است؛ اين عبارت زمانی بیشتر مورداستفاده قرار ميگيرد كه دولت به چارهانديشي درباره ی بهبود اوضاع مالياتی در كشور ميانديشند. مالیات ابزار توزیع عادلانه ثروت ملی بوده و اخذ دقیق و به موقع آن به کاهش طبقاتی منجر می شود. براساس آمارهای موجود مالیاتی که در ایران داده می شود معادل 25 درصد تولید ناخالص داخلی باشد این در حالی است که آمریکا 97 درصد، و در اتحادیه اروپا 93 درصد بودجه دولتها را مالیات تشکیل میدهد.
نظارت بر بازار با ابزار بازرسی که در دوران جنگ تحمیلی و محدودیت های پیش رو برای تامین کالا اجباری غیرقابل انکار بود، همچنان جذابیت های خود را برای مدیران دولتی مسؤل در حوزه بازرگانی و اصناف حفظ نموده، تا جاییکه پس از ادغام و یکی شدن متولی تجارت و صنعت مدل نظارتی بازار به حوزه های صنعتی نیز تعمیم داده شده است.تملک 80 درصدی دولت بر اقتصاد، تخصیص یارانه به برخی گروه های کالایی، رقابتی نبودن بازار، خلاء های قانونی، نبود ضمانت اجرایی برای قوانین موجود و در نهایت مقاوت بدنه دولت در برابر خصوصی سازی و یا هرگونه تغییر دیگر از جمله عوامل اصلی تداوم مدل منحصر به فرد مدیریت بازار از طریق بازرسی و نظارت است.
حمایت، نظارت و ارشاد سه اصل پذیرفته شدهی دولتها نسبت به بخش خصوصی اما در عمل این است دخالت و رقابت دو اصل به یادگار مانده از دولتها هستند.در 8 سال گذشته بر این باور بودیم که شاید به واسطهی برخی محدودیتها، که مجالی برای بسط آن نیست، بخش خصوصی توانسته اصطلاحاً دست روی زانوی خود بگذارد و راه خوداتکایی را کشف کند اما این زمزمه وجود دارد که نکند در دولت تدبیر و امید هم مثل دولت اصلاحات رفاقت دولت با بخش خصوصی در نهایت به بلع بخش خصوصی بیانجامد و اقتصاد پنگوئن وار ایران را فربهتر کند.
در حالی انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران موجی از امید به آینده را در بین مردم به وجود آورده است که حالا و تا فاصله برگزاری مراسم تحلیف، انتخاب اعضای کابینه به وی�?ه وزیران اقتصادی به یکی از دغدغههای اصلی فعالان اقتصادی تبدیل شده است.در این بین بخش تولید و صنعت که میتواند نقش کلیدی در اجرای برنامههای اقتصادی رئیس جمهوری جدید داشته باشد، نیز دارای یک وزارتخانه است که وزیر آن میتواند با توجه به اختیاراتی که دارد نقش تعیین کنندهای در رشد یا عدم رشد این بخش داشته باشد.
در روزگاری نه چندان دورتنها کسب درآمد و ارزش افزوده برای سازمانهای بهوی�?ه اقتصادی اصل و محوریت تمامی فعالیتها را تحت تاثیر قرار داشت اما امروزه با تغییر رویکردها در جوامع توسعه یافته ، توجه به ارزشهای انسانی و اخلاقی در قالب مسئولیتهای اجتماعی سازمانها ازجمله مولفههای جدیدی است که جایگزین تفکرات گذشته شده است چراکه رمز بقاء وپایداری و ارتقای مشروعیت سازمانها را درپی دارد.
رییس مجمع عالی واردات با بیان اینکه رشد و توسعه بنگاه های تولیدی و تجاری در دنیای فرارقابتی امروز وابستگی تام به تسهیل فرایند توزیع کالاها دارد، گفت : فروشگاههای زنجیرهای با بهرهگیری مناسب از تجهیزات، تحت سرپرستی یک سازمان مرکزی و مدیریت یکپارچه با کارکرد فضایی منظم و مرتبط میتوانند بخش عمدهای از مایحتاج عمومی را با قیمت مناسب در ابعاد ملی، منطقهای و محلی تهیه، تدارک و توزیع کنند.
قانون مفهومی است کلی و قضایی وغیر موقت که مجالس وی�?ه آن را برای اجرا تصویب کرده و به عموم عرضه می کنند . قوانین با توجه به نگرش قانون گذار در راستای تامین حمایت و توجه به مکتب و عقیده ای که حاکمیت در پی آن است وضع می شود. امروزه حجم بالای قوانین و مقررات، درهم آمیختگی قوانین لازم الرعایه با قوانین منسوخ ،ابهام و اجمال در قوانین،غیر حقوقی بودن متون برخی از قوانین ،کثرت عناوین قوانین،قانونگذاری تکراری و غیر ضروری ،تصویب قوانین غیر قابل اجرا ،کثرت جلسات قانونگذاری و توانایی نمایندگان در به چالش کشاندن مجلس با اخطارهای قانونی به واقع برخی ایرادات وارد بر سیستم قانونگذاری است . زمان قانون گذاری در مجالس اغلب کشورها مقطعی است . قانون اساسی بسیاری از کشورها مقطعی است .
روابط عمومی ورسانه به عنوان دو عنصر کامل کننده یکدیگر در کنار هم به ایفای نقش میپردازند،به شکلی که هردو برای رسیدن به اهداف موردنظر به یکدیگر نیازمندند .رسانه ها به دلیل ماهیت جستجوگری و کشف حقیقت و آشکار ساختن آن برای جامعه و روابطعمومیها نیز برای اطلاعیابی از بازخورد پیامها و دیدگاههای مخاطبان سازمان متبوعشان ،در واقع کارکردهای مشترکی دارند و این اهداف هم سو قرابت و همکاری را بین اصحاب رسانه و مدیران روابطعمومی به وجود آورده است. | |
| |