امروز: پنج شنبه، 20 دی 1403
02/27 1402



گروه سایبان - با غوغا سالاری قطار توسعه متوقف نخواهد شد، اما با حلوا حلوا کردن هم دهان صنعت بیمه شیرین نمی شود، این پاسخی است به جوابیه بیمه مرکزی به مطلبی تحت عنوان«گردهمآیی متوهمانه عاقبتی برای سه شنبه های نوآورانه / وعده ای که به کما رفت ».


بیمه مرکزی پویش سه شنبه های نوآورانه را در نیمه دوم سال گذشته راه اندازی کرد که نمود عینی آن در پایان سال متوقف شد و تاکنون خروجی عملیاتی از آن منعکس نشده است.

در همین پویش خدماتی معرفی شد که بعضا پیش از این در سال های گذشته شکل گرفته بود و بیمه مرکزی تنها با دعوت از دست اندرکاران این طرح ها نسبت به بازمعرفی آنها اقدام کرد. بازمعرفی طرح های راه اندازی شده در سال های گذشته در حالی در پویش سه شنبه های نوآورانه مبتنی بر نام گذاری سال گذشته صورت گرفت که هنوز خبری از طرح های حیاتی در این حوزه یعنی هاب درمان و کروکی آنلاین که از مقتضیات حیاتی و قانونی بیمه مرکزی در شرایط کنونی است خبری نیست.


اما مبتکران پویش سه شنبه های نوآورانه ظاهرا بر این باور بودند که بازمعرفی طرح های راه اندازی شده می تواند سبب ایجاد انگیزه برای دست اندرکاران این حوزه باشد، هرچند که این انتظار وجود داشت که با گذشت زمان طرح های معرفی شده دارای خصیصه هایی چون نوآوری، عامل کاهش هزینه های تمام شده در بخش های مختلف و افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه باشد؛ اما به ناگاه و با گذشت 6 هفته کاری از سه شنبه های نوآورانه، ضمن توقف عینی در اجرای این رویداد، دست اندرکاران آن معتقدند مسیر این پویش تغییر کرده و پیگیری ریل گذاری نوآوری در صنعت بیمه ادامه دارد. هرچند این ادعا امید دست اندرکاران صنعت را برای تحقق وعده های اعلامی از بین نمی برد اما ذکر چند پرسش به تکمیل این ریل گذاری قطعا کمک خواهد کرد:



1- نتایج کمی و کیفی برگزاری رویدادهای به فعلیت رسیده چه بوده و چه دست آوردهایی را در حوزه نوآوری برای صنعت داشته است؟ ذکر این نکته ضروری است که مهندسی معکوس در صنایع دانش بنیان و نوآورانه در کشور ما به یک معضل تبدیل شده و بعضا شرکت ها با باز تولید مخلوقات به فعلیت رسیده خود را در لیست نوآوران می پندارند.


2- برنامه های سال جاری پویش نوآورانه صنعت چه بوده و چگونه قرار است این پویش به عنوان اهرمی شتابدهنده در خدمت شعار سال باشد؟


3- چه عاملی سبب شد تا پویش سه شنبه های نوآورانه از قالب یک گردهمایی شفاف به سمت یک گردهمایی غیرعلنی میل کند؟ چرا که با رصد جریان رویدادهای نوآورانه به روشنی می توان دریافت که در سال گذشته این رویداد با حضور فیزیکی خبرنگاران در ابتدا و در ادامه با برگزاری جلسات وبیناری امکان رصد محتویات جلسات برای همگان میسر میشد. اما در سال جاری این امکان برای رصد و ممیزی رفتار ، دیگر برای عموم اهالی صنعت فراهم نبود.


4- بررسی ریسک های هر صنعت با توجه به بروزرسانی تحلیل SWOT همواره از جمله وظایف حداقلی در نهاد ناظر بوده تا نسبت به ریسک های پیرامونی اشراف عملیاتی پیدا کند. حال بهتر است علی بنیادی که برخی او را بنیانگذار مرکز نوآوری می دانند اعلام کند چه خلاقیتی را در باز تعریف این موارد داشته و این جلسه چه دست آوردهای خلاقانه ای را برای کاهش ریسک های نامطلوب به همراه خواهد داشت؟


در ادامه ذکر یک نکته بسیار حائز اهمیت است که تحلیل سه شنبه های نوآورانه توسط پایگاه خبری رازپول در تاریخ 20 اردیبهشت صورت گرفته و انعکاس خبر نشست با صنابع نفتی در 24 اردیبهشت در پایگاه رسمی بیمه مرکزی منتشر شده. این خود بیانگر فرمان پذیری نهاد ناظر نسبت به تذکرات مدبرانه و هوشمندانه رسانه های تخصصی است، به نظر می رسد روابط عمومی بیمه مرکزی پس از ناتوانی های متعدد در مدیریت اخبار و دروازه بانی انتشار اطلاعات که بعضا به عزل و نصب هایی در بیمه مرکزی انجامیده یاد گرفته است که نسبت به تحلیل رسانه های تخصصی و قدیمی نگاه هوشمندانه ای داشته باشد و آن تحلیل ها را به عنوان یک برنامه راهبردی در دستور کار معاونت ها قرار دهد. 


در همین زمینه بهتر است ادعا کنیم که مهمترین نوآوری در صنعت بیمه از روابط عمومی نهاد ناظر آغاز شده است که توجه هوشمند به تحلیل های رسانه های تخصصی را برنامه ای برای توسعه صنعت می داند، به جای آنکه تلاش کند چرخ را از اول اختراع کند.


دست اندرکاران رازپول از زمان عبدالناصر همتی در دوره اول ریاست کلی بیمه مرکزی صنعت بیمه را رصد کرده اند و همواره دلسوزانه و مسئولانه در این حوزه قلم زدند، این قدمت رسانه ای از مجموع عمر مدیریت بسیاری از اعضای هیات عامل بیمه مرکزی در صنعت بیمه هم بیشتر است و قطعا باید پذیرفت که مهمترین هدف رسانه رازپول اعتلای صنعت و توفیق روزافزون مدیران این حوزه است.


در ادامه متن جوابیه روابط عمومی بیمه مرکزی در خصوص گزارش منتشر شده در سایت رازپول عینا می آید. ضمنا رازپول از انتشار هرنقطه نظر دیگری در خصوص مطالب فوق استقبال کرده و آنرا رسالت حرفه ای رسانه خود می داند.
 

مدیر محترم سایت خبری راز پول:
 
در پی انتشار یادداشت گونه ای با عنوان "گردهمایی متوهمانه عاقبتی برای سه شنبه های نوآورانه" ذکر چند نکته ضروری است که از آن رسانه محترم تقاضا دارد وفق قانون مطبوعات، اقدامات لازم برای درج آن انجام شود.
 
الف) صرف نظر از ادبیات تهاجمی آن رسانه در خصوص آیین سه شنبه های نوآوری در نهاد ناظر صنعت بیمه، ذکر این حقیقت الزامی است که قطار دیجیتال سازی صنعت بیمه با قدرت روی ریل توسعه نوآوری حرکت می کند و با این نسیم ها و حتی تندبادها متوقف نشده و نخواهد شد و بر این اساس ایراد اتهام های واهی و شبهه افکنی های انتقام جویانه در عزم نیروهای جوان و نوآور صنعت بیمه هیچ خللی وارد نخواهد کرد‌.
 
ب) همانگونه که رئیس کل بیمه مرکزی در آخرین نشست سه شنبه های نوآوری به صراحت مطرح کرد این آیین در سال ۱۴۰۲ با شکل و رویکردی متفاوت برپا شده است.
 
تغییر روند برپایی آیین سه شنبه های نوآوری بارها و بارها در رسانه رسمی بیمه مرکزی اعلام شده و طبیعتا اجرا نشدن آن در شش سه شنبه کاری سال جاری از فضاسازی های رسانه ای است که این شبهه را مطرح کرده است.
 
ج) شیوه دعوت از خبرنگاران در این آیین با ساز و کارهای مشخصی و بر اساس شاخص ها وملاحظات و محدودیت های سازمانی صورت گرفت که بر اساس پیش بینی قبلی برای برخی رسانه ها خوشایند نبود. بنابراین طرح چنین مطالب کذب و جهت دار برای طراحان طرح سه شنبه های نوآوری جای تعجب ندارد فقط انتظار می رود که رسانه ها عرصه شریف نوآوری را با مطالبات شخصی آلوده نکنند.
 
د) نشست های متعدد نوآورانه در بسترهای مختلف فنی و تخصصی همچنان ادامه دارد، جلسه مدیران نهادناظر صنعت بیمه با شرکت های دانش بنیان و نوآوران عرصه صنعت نفت از آن جمله به شمار می آید که در راستای سیاست های بیمه مرکزی و همچنین تکالیف دولت مردمی با قوت بیشتر ادامه خواهد داشت.
 
همچنین طراحی محصولات نوآورانه، راه اندازی سندباکس بیمه مرکزی، تهیه و تدوین آئین نامه فعالیت شرکت های فناوری بیمه، توسعه ظهور فناوران در صنعت بیمه و شرکت های بیمه ای، پیگیری حضور شرکت های ارائه دهنده سه شنبه های نوآوری در جای جای صنعت و حضور در رویدادهای مهم فناورانه کشور همچون فینوتکس از جمله موضوعات مهم فناورانه ایست که در امتداد پویش  فناورانه" سه شنبه های نوآورانه صنعت بیمه" پیگیری شده است.
 
ه) نیت خوانی و بیان ذهنیات شخصی خبرنگار هیچ سنخیتی با روند حرفه ای رسانه و علوم ارتباطات ندارد و به همین خاطر پاسخ تهمت ها و شبهه افکنی های دیگر را به اهل فن و افکار عمومی واگذار می کنیم تا قضاوت کنند.

                                                                         اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود