امروز: دوشنبه، 17 دی 1403
05/15 1402

گروه سایبان - فروش بیمه زائرین اربعین در حالی به مبحث روز صنعت بیمه تبدیل شده که برخی پلتفرم های بیمه ای با روش های غیر حرفه ای حالا نسبت به صدور این بیمه نامه اقدام می کنند.


این در حالی ست که آئین نامه 71 که به حمایت از حقوق بیمه گزاران ،بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها مربوط است، ملاحظات سخت گیرانه در خصوص چگونگی عرضه بیمه نامه و تبلیغات آن برای عرضه کنندگان بیمه دارد.


در ابتدای این آئین نامه آمده است که این مقررات به منظور، تقویت اعتماد عمومی به صنعت بیمه و افزایش آگاهی عمومی از خدمات بیمه ای و شیوه عرضه آن  و الزام بیمه گران به ارایه اطلاعات کامل، درست و به موقع قبل و بعد از صدور بیمه نامه به بیمه گزاران تدوین شده است.


تحقیقات میدانی حکایت از آن دارد که با داغ شدن فرآیند خرید بیمه نامه زائرین پلتفرم بیمه دات کام نسبت به عرضه این بیمه نامه به متقاضیان اقدام کرده است. اما در حالی که این پلتفرم محصول بیمه تجارت نو را به متقاضیان معرفی می کند در نهایت بیمه نامه رازی برای زائرین صادر می شود.

این شیوه عرضه بیمه نامه را می توان یکی از نادرترین موارد فروش در صنعت بیمه معرفی کرد که طی آن ، آنچه به مشتری معرفی می شود با آنچه به وی فروخته می شود از دو شرکت مجزاست. چنین مکانیزمی احتمالا نوعی تخلف به شمار می رود و این سوال را مطرح می کند که آیا این تقلب در سبک فروش بیمه نامه به شمار رفته و مصداق غش در معامله است؟

این در حالی است که ماده ۳  آئین نامه 71 اذعان دارد که عرضه کنندگان بیمه باید از تبلیغات گمراه کننده خودداری نمایند. 

منظور از تبلیغ گمراه کننده تبلیغی است که:

۱موجب ابهام در تشخیص محصولات بیمه ای شود.

۲وعده هایی خارج از پوشش های مقرر در بیمه نامه یا فراتر از عملکرد بیمه گر ارایه دهد.

۳با شرایط بیمه نامه منطبق نباشد.۴- با قوانین و مقررات بیمه ای و عرف بیمه منطبق نباشد.

۴- با قوانین و مقررات بیمه ای و عرف بیمه منطبق نباشد.

از سوی دیگر با توجه به هم آمیختگی مراسم اربعین با فرهنگ و مذهب جامعه ایرانی فروش بیمه نامه به این شیوه و یا شیوه هایی  که شائبه تقلب دارد صرفا به مفهوم یک سهل انگاری ساده قلمداد نشده و به نوعی جایگاه هر دو شرکت بیمه را زیر سوال می برد در فاز اول در مورد معرفی بیمه تجارت نو و عدم صدور به نام این شرکت احتمالا نوعی اهمال و در فاز دوم به واسطه رسوب نام شرکت معرفی شده و احتمال عدم توجه مشتری به تغییر نام شرکت منجر به تخریب هویت برند بیمه رازی می شود و در فاز سوم نوعی بی احترامی به مصرف کننده نهایی است، که ضرورت دارد ناظرین با آن برخورد کنند.




..................

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود