امروز: سه شنبه، 4 دی 1403
12/22 1402

گروه سايبان- كارنامه اولیه شرکت بیمه معلم نشان از تغییر به سمت سودسازی پایدار، ثبت بالاترین نسبت توانگری مالی در 11سال گذشته، اصلاح پرتفو با خارج کردن قراردادهای پرریسک و هزینه‌زا از پرتفوی و اصلاحات جدی برای در اختیارگرفتن سهم بیشتر از بازار بیمه در سال‌های آینده دارد.
به گزارش رازپول، کالبدشکافی ساختار سودسازی بیمه معلم و روند تولید حق بیمه بیانگر این واقعیت است که این شرکت بیمه‌گر در تلاش برای کسب رضایت بیمه‌گذاران و سهامداران گام برداشته و انتظار می‌رود در سال‌های پیش رو به سمت استحکام ساختار مالی و سودسازی حرکت کند. افزایش 7.5 برابری سود در 9ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در شرایطی رخ داد که تیم هدایتکننده بیمه معلم از تمدید برخی قراردادهای پرریسک در رشته‌های با ضریب خسارت بالا دست کشید و البته قراردادهای دیگری را جایگزین یا تمدید کرد.
• تغییر ریل سودسازی معلم
بیمه معلم که در پایان سال مالی 1401 با کاهش 94 درصدی سود خالص نسبت به سال قبل آن مواجه شده و در سال قبل زیان عملیاتی 765 میلیارد و 195 میلیون ریالی را ثبت کرده بود،در سال 1402 وارد مرحله سودسازی جدید شد و موفق شد تا پایان 9 ماهه نخست سال سود عملیاتی خود را 537 درصد رشد دهد و به 539 میلیارد و 436 میلیون ریال برساند؛ با رشد 165 درصدی، سود خالص 591 میلیارد و 252 میلیون ریالی را ثبت کند و به ازای هر سهم 102 ریال سود بسازد. 
این شرکت البته بدون توجه به حاشیه‌ها دست به اصلاحات جدی زد و با تفکیک حساب‌های بیمه‌های زندگی و غیرزندگی، سرمایه‌گذاری صحیح منابع ناشی از فروش بیمه‌های زندگی با هدف جلب رضایت آنها و افزایش 130 درصدی سپرده‌گذاری منابع بیمه‌های عمر نزد شبکه بانکی، سبد سرمایه‌گذاری خود را از ریسک‌‌های احتمالی در امان نگه داشته است. از جمله اصلاحات و اقدام‌های مهم دیگر در بیمه معلم از زمان روی کارآمدن هیات مدیره جدید، سامان دادن به نظام پرداخت خسارت‌ها، راه‌اندازی کمیته وصول مطالبات و وصول بخش قابل توجهی از طلب این شرکت بود.
تلاش برای کاهش هزینه‌های جاری هم اولویت دیگری بود که این شرکت در سال 1402 دنبال کرد و موفق شد در 9 ماه هزینه‌های اداری و عمومی را 30 درصد کاهش دهد و نشان به همان نشان که نبض حاکمیت شرکتی در بیمه معلم متفاوت می‌زند.
 
• رشد درآمد با چاشنی مدیریت ریسک
اعضای هیات مدیره بیمه معلم در سال 1402 تصمیم گرفتند تا راهبرد فروش و جذب پرتفوی خود را تغییر دهند و هدفافزایش سودآوری از مسیر بهبود ترکیب پرتفوی و همچنینافزایش سهم از بازار از طریق گسترش شبکه فروش و افزایش پرتفوی کارگزاران را ترسیم کردند و مقرر شد تا تمرکز شرکت بر استان‏های پرپتانسیل در کسب پرتفوی قرار گیرد و با شناسایی بازارهای جدید با ریسک مناسب اقدام شود.
هیأت مدیره شرکت در بودجه سال 1402 پیش‌بینی کرده بودند تا حق بیمه صادره بیمه معلم از 54 هزار و 194 میلیارد و 691 میلیون ریال ثبت شده در سال قبل را به 62 هزار و 725 میلیارد ریال افزایش دهند. البته یک مسیر سخت پیش روی تیم مدیریتی بیمه معلم قرار داشت چرا که باید همزمان با رشد درآمد عملیاتی شرکت، از تمدید قراردادهای با ریسک بالا خودداری کنند و این اتفاق البته در سال جاری رخ داد. نتیجه اعتماد سهامداران به برنامه عملیاتی هیات مدیره بیمه معلم مثبت و موثر بود چرا که این شرکت توانست تا در 11ماه میزان درآمد از محل حق بیمه صادره را به رقم 69 هزار و 50 میلیارد ریال برساند. 
رشد 32 درصدی درآمد عملیاتی بیمه معلم تنها از مسیر حق بیمه‌های صادره البته با حساسیت و دقت بالا در مدیریت ریسک همراه شد و با پرداخت به موقع خسارت‌ها و ایفای تعهدات باعث شد تا نسبت خسارت این شرکت در پایان بهمن سال جاری به 54 درصد کاهش یابد.
• ثبت بالاترین نسبت توانگری مالی
نسبت توانگری مالی به عنوان شاخصی که قدرت مالی یک شرکت بیمه‌گر را در ایفای تعهدات نشان می‌دهد در بیمه معلم به بالاترین میزان در طول 11 سال گذشته رسیده و سطح یک را برای سومین سال متوالی ثبت کرد. این نسبت که در فاصله سال‌های 1394 تا 1399 در محدوده 70 تا 78 درصد در نوسان بود در سال 1400 به 117 درصد و سال بعد از آن به 124 درصد و برای سال 1402 به 137 درصد رسید.
• تغییرات مفید با اتحاد و همدلی
به گزار رازپول شرکت بیمه معلم در دور تازه نیاز به خون تازه دارد و علاوه بر ضرورت افزایش سرمایه شرکت لازم است تا انگیزه‌های اعضای خانواده هم بیش از پیش تقویت شود. موضوعی که مفید امینی در یک سال مدیریتش بر این شرکت بر آن تاکید دارد و معتقد است: رشد بیمه معلم در گرو تقویتآموزش و توسعه شایستگی‌های سرمایه انسانی است. البته او به تازگی خبر داده که این شرکت برنامه‌های کلانی در بحث تقویت آموزش و همچنین به‌کارگیری خدمات فناورانه در دستور کار دارد که به محض دریافت مجوزها، از آنها رونماییخواهد شد.
او همچنین بر جلب رضایت بالای بیمه‌گذاران و تقویت وفاداری مشتریان تاکید دارد و می‌گوید: پاسخگویی سریع و به‌موقع به مشتریان باعث رشد و ارتقای سطح رضایتمندی آنان و جلب توجه بیمه‌گذاران خواهد شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود