امروز: یکشنبه، 2 دی 1403
06/26 1403


گروه سایبان - فصل دوم تغییرات بنیادین در بیمه مرکزی احتمالا در هفته آتی سرعت می گیرد.


پرویز خسروشاهی در نخستین گام‌های مدیریتی خود، تغییراتی را در بدنه بیمه مرکزی آغاز کرده است. از جمله این تغییرات، انتصاب مدیرکل حوزه ریاست و سرپرست اداره کل منابع انسانی از میان نیروهای باسابقه و داخلی این سازمان بود. این تصمیمات نشان از راهبرد مدیریتی خسروشاهی دارد که با ایجاد انگیزه و تقویت بدنه داخلی، به دنبال بهبود عملکرد سازمانی است.

یکی از نقاط ضعف دوره گذشته، ادغام روابط عمومی با حوزه ریاست بود که به دلیل حجم بالای مسئولیت‌های مدیرکل حوزه ریاست، نتوانست تمرکز کافی بر روی امور رسانه‌ای داشته باشد. هرچند تلاش‌هایی برای هم‌افزایی میان بیمه مرکزی و رسانه‌ها صورت گرفت، اما این رویکرد به دلیل نبود تمرکز کافی در حوزه رسانه، نتوانست تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

بررسی عملکرد مدیران روابط عمومی بیمه مرکزی از دوره محمد ابراهیم امین تاکنون نشان می‌دهد که یکی از چالش‌های اساسی این نهاد، مدیریت ضعیف حوزه ارتباطات بوده است. این ضعف نه تنها در جریان فیش‌های نجومی، بلکه در مواجهه با هک اطلاعات سنهاب نیز مشهود بود. عزل ناگهانی مجید بهزادپور و ناتوانی در برقراری ارتباط موثر میان هیات عامل و رسانه‌های تخصصی، فضایی تقابلی را ایجاد کرد که حتی در دوران اخیر نیز ادامه داشت. تلاش‌های رئیس کل وقت برای ترمیم این رویکرد با برگزاری جلسات هم‌اندیشی نیز هرچند موثر بود، اما دیرهنگام به نظر می‌رسید.

در این میان، توجه دولت و وزیر اقتصاد به حوزه روابط عمومی و رسانه‌ای نیز قابل توجه است. وزیر اقتصاد با بازبینی ساختار روابط عمومی وزارت اقتصاد و صدور حکم آرام رشیدی در دوره عبدالناصر همتی، به اهمیت این حوزه پی برده است. همچنین با حضور در جلسات مختلف، تلاش کرد تا نظام بانکی را به سمت تدوین راهبردهای رسانه‌ای مناسب سوق دهد.

بررسی تیپ شخصیتی پرویز خسروشاهی از منظر علم «ام بی تی ای» نشان می دهد که وی دارای شخصیتی درونگرا با انظباط شخصیتی و ساختار مند است. هرچند که نظم شخصیتی و ساختارمند بودن نگرش فکری او یک نقطه قوت مدیریتی در سازمانی همانند نهاد ناظر امتیاز محسوب می شود اما درون گرا بودن وی تهدیدی است که می تواند دست آوردهای فنی و عملیاتی او را تحت الشعاع قرار دهد دقیقا اتفاقی که در دوران محمد ابراهیم امین صنعت بیمه از آن آسیب دید.

اگر در آن دوره تیم رسانه ای امین فارغ از وابستگی به وزارت اقتصاد می توانست پاسخی اغناکننده نسبت به آنچه در نظام پرداخت صورت گرفت ارائه کند نه تنها روایتی به نام فیش های نجومی به وجود نمی آمد بلکه صنعت بیمه نیز مجبور به عقب نشینی از سنگرهای توسعه نبود.

بنابراین خسروشاهی باید با ترسیم مدل دقیق SWOT نسبت به نقاط قوت و ضعف های خود و سازمان تحت مدیریتش از یک سو و درک درست تهدید ها و فرصت ها از سوی دیگر و همچنین عبرت از سرنوشت مدیران قبلی نسبت طراحی یک راهبرد صحیح ارتباطی اقدام و یک مجری توانمند را که با قالب سازمانی مدیرکل روابط عمومی بیمه مرکزی بروز پیدا می کند، اقدام کند.

مدیرکل روابط عمومی بیمه مرکزی که نه تنها در جایگاه یک مدیر سازمانی قرار دارد بلکه به عنوان یک راهبر استراتژیک صنعت بیمه نیز باید معرفی شود. او نه تنها باید شناخت دقیقی از نظام ارتباطات و روابط عمومی داشته باشد بلکه به همان میزان نیز باید درک درستی از بازیگران صنعت بیمه نیز داشته باشد، چراکه اگر هر کدام از این بال ها نتواند میکروبالانس های این سازه را به درستی رعایت کند تاریخ تکرار خواهد شد.


در نهایت، خسروشاهی با توجه به سابقه و تجربه خود در این صنعت، نباید اشتباهات پیشینیان را تکرار کند و باید از آن‌ها درس بگیرد تا مسیری جدید و موفق را برای بیمه مرکزی ترسیم کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود