امروز: یکشنبه، 2 دی 1403
08/8 1403


گروه سايبان - در زمانی که الکساندر استروالدر کارآفرین سوئیسی در سال 2008 بوم کسب و کار   Canvas را معرفی کرد، جهان در دهمین بحران مالی خود غوطه ور بود، بحرانی که سرمنشا آن از صنعت لیزینگ شروع شد و به سرعت جهان را به خود مشغول کرد.
 
بسیاری از تحلیل گران مدل های مدیریت کسب و کار بر این باورند که شاکله  این مدل بحث شناخت، طبقه بندی و هدف گذاری در حوزه شرکای کلیدی است، موضوعی که کسب و کارهای بزرگ جهان به آن توجه ویژه نشان دادند.
 
شرکای کلیدی در سال های اخیر در صنعت بیمه نیز از جایگاه ویژه ای برخورد بودند اما نکته تمایز در بهره گیری از این امکان هنر هیات عامل شرکت های بیمه در تشخیص و چگونگی بهره مندی از توان این شرکا بوده است تا جایی که مرز باریکی میان بهره گیری از این شرکای کلیدی و کپتیو وجود دارد و دقیقا هنر مدیران مرزبندی در این زمینه است.
 
مترصدین بازار بیمه به درستی می دانند که حدود یک ماه پیش بیمه تجارت نو نسبت به پذیره نویسی افزایش سرمایه شرکت اقدام کرد تا با افزایش سرمایه 300 درصدی از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج شود. سرمایه شرکت 600 میلیارد تومان است که در مرحله اول به 1500 میلیارد تومان خواهد رسید و در مرحله بعدی به 2400 میلیارد تومان صعود خواهد کرد.
 
اما اگر بپذیریم روابت تاریخی مبنای روایت گری تجدید ساختار مالی این شرکت باشد اولین گام تجارت نو برای احیا و توسعه ساختارهای مالی خود اتکا به سرمایه های اجتماعی برای عبور از این بحران مالی است.
 
شاید فروش 1800 میلیارد تومان بیمه عمر به کارکنان بانک تجارت را باید از این منظر ارزیابی کرد، نقطه بهینه بکارگیری خلاقیت و هنر مدیریت در فعالسازی سرمایه های مالی شرکای کلیدی بیمه تجارت نو، همان راهکاری که چندی پیش هم بیمه دی با پذیرش پرتفوی بنیاد شهید به کار گرفت و نمونه های دیگری از آن در صنعت بیمه وجود دارد.
 
این اقدام تجارت نو نشان می دهد که راهبرد هویت سازی این شرکت تنها در حوزه تامین مالی خلاصه نشده و جایگاه یابی آن در قالب یک حکمرانی شرکتی و با نگاهی 360 درجه در حال توسعه است، چرا که واگذاری پرتفوی عظیم کارکنان بانک تجارت از منظر دیگری نیز قابل تفسیر است.
 
این رویکر بیانگر این مطلب است که سهام داران اصلی نیز به برنامه راهبردی بازآفرینی طراحی شده از سوی تیم مدیریتی شرکت اعتماد کرده و سرنوشت گروهی از سرمایه انسانی خود را که به نوعی سرمایه بانک محسوب می شوند به تجارت نو سپرده است. این راهبرد نشان می دهد که نه تنها در حوزه مالی شراکت ترمیم شده، بلکه در حوزه منابع انسانی نیز هویت این دو مجموعه با هم بیش از پیش گره خورده و تقویت شده.
 
بنابراین می توان اینگونه نیز تصور کرد که پذیرش برنامه های پیشنهادی بیمه تجارت نو از سوی یکی از سهام داران کلیدی نوعی رای اعتماد به برنامه های مدیریتی و هیات اجرایی شرکت تلقی می شود، این نشانه را در اصلاح ساختاری بیمه تجارت نو که به تازگی نیز به سرانجام رسیده است می توان جست و جو کرد، به شکلی که به نظر می رسد ساختارهای جدید مدیریتی قرار است فصل جدیدی از راهبری این شرکت را آغاز کند. هرچند که این برنامه ترمیمی توسعه گرایانه این روزها با حواشی نیز مواجه شده.
 
اما راهبرد تجارت نو برای احیای هویت برند خود تنها در حوزه بهره گیری از آورده مالی شرکا خلاصه نمی شود. این شرکت اخیرا رسما اعلام کرد که 200 میلیارد تومان از دیون خود را نیز از ابتدای مهرماه پرداخت کرده و می کند که این نگرش نیز نشان می دهد که به موازات جایگاه سهام داران مستقیم و غیر مستقیم، خسارت دیدگان نیز به نوعی به عنوان شرکای کلیدی مورد احیا قرار گرفته اند، راهبردی که رئیس کل بیمه مرکزی اخیرا در راس برنامه های خود به آن اشاره و آنرا از صنعت بیمه مطالبه کرد. شاید بتوان اینگونه ادعا کرد که تجارت نو در این مسیر حرکت های سازنده ای را انجام داده است.  از سوی دیگر این شرکت پا را فراتر نهاده و در حوزه اقتصاد درمان با طراحی مدل های کنترل ریسک و توسعه مراکز درمانی گام جدی در حوزه اقتصاد سلامت برداشته است. راهبردی که اگر به صورت کلی به عنوان یک مدل پایدار در صنعت بیمه بسط داده شود می تواند نه تنها سبب کاهش ریسک خسارت های درمانی شود بلکه مستقیما منجر به ترمیم صورت های مالی صنعت بیمه خواهد شد.
 
در راهبردهای مدیریت مالی حوزه ای بنام «فرکتال» مورد اقبال استراتژیست های شرکتی است.
 
این واژه برای نخستین بار در سال 1976 توسط ریاضی دان فرانسوی به نام بنوآ مندلبرو وارد دنیای ریاضی شد و به سرعت وارد مباحث حکمرانی شد. بر مبنای این اصل هر جز از یک با کل با کل همانند است. بر همین اساس به این ویژگی «خودهمانندی» نیز می گویند.
 
اگر بپذیریم رفتارهای اخیر تجارت نو در حوزه ترمیم هویت نوعی وفاق میان ارکان مختلف شرکا برای عبور از یک بحران مالی با نگرش به توسعه در آینده به شمار می رود همین جز امروزه قابل تعمیم به «کلی» به نام دولت است که در جای جای خود در حال ترمیم و توسعه است.
 
بنابراین به عنوان نتیجه گیری در حوزه حکمرانی وفاق می توان ادعا کرد که برای تحقق آرمان وفاق در کشور توجه به اکو سیستم یکچارچه به نوعی مهم ترین اصل این حکمرانی است.
 
 
 
 
 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود