گروه سایبان - طلا چطور با سرعتی غیرقابل باور به دیوار آتشی در شرکت های بیمه برای پوشش ریسک فعالیت های اقتصادی و نوسان ها تبدیل شد؟
ریسک های ژئوپولوتیکی در جهان، جنگ های متعدد ونوسانات اقتصادی امروز نقش سهگانه صنعت بیمه بهعنوان مدیران ریسک، حاملان ریسک و سرمایهگذاران در حمایت از گذار عادلانه به اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش یادآور میشود. حالا مدیران بیمه به بازار بیمه های عمر به عنوان یک پتانسیل بزرگ چشم دوخته اند و به دنبال راهکاری هستند که بتوانند با باورپذیری برنامه هایشان در این شرایط پرنوسان به تعداد متقاضیان در برنامه های بازاریابی بیافزایند.
مشکل بیمه گران این است که اغلب محصولات بیمه عمر برای بلند مدت طراحی شده اند. چنین محصولاتی معمولاً سالها یا حتی چندین دهه پس از انعقاد قرارداد اصلی بیمه به بیمه شده یا ذینفعان بیمه شده پرداخت می شود. بنابراین، موضوع اطمینان از ثبات بلندمدت قدرت خرید به منظور تامین نیازهای امنیت سالمندی ذینفع، موضوعی است که اهمیت نظری و عملی دارد.
اما شاید باور نکنید که آنها با با بازگشت به مبادله با طلا تلاش کرده اند که متقاضیان بازار بزرگ بیمه های عمر را متقاعد کنند که به دلیل ارزش ذاتی طلا، توانایی آن برای حفظ ثبات بلندمدت قدرت خرید، از لحاظ تاریخی یک سلاح موثر در برابر تورم بوده است.
شرکت بیمه عمر متقابل Northwestern، سومین شرکت بزرگ بیمه عمر ایالات متحده تا سال 2008، در سال 2009 برای اولین بار در تاریخ 152 ساله این شرکت طلا خرید تا در برابر کاهش بیشتر دارایی ها محافظت کند. در حالی که سرمایهگذاری درصد کمی از کل داراییهای شرکت را تشکیل میدهد، بیمهگر عمر در آن سال 400 میلیون دلار آمریکا از فلز گرانبها را خریداری کرد، یعنی درست همان سالی که اقتصاد آمریکا دچار نوسان های مهم بود.
با ورود بیمه گران چینی به بازار بزرگ خرید طلا برای پوشش نوسان های اقتصادی، رالی بیمه گران ایرانی نیز آغاز شده است و آنها نیز با معرفی طرح های مبتنی بر طلا تلاش می کنند تا سهم بازار خود را در این بخش ارتقا دهند.
یکی از این شرکت ها کاریزما ست که اخیرا اعلام کرده است با مجوز رسمی بیمه مرکزی جهت انحصار ارائه محصول بیمه زندگی با مدیریت ثروت را به دست آورده است. آنها در این محصول، طلای آبشده نمی فروشند بلکه بیمه زندگی با پشتوانه سرمایهگذاری طلا منتشر می کنند که این قرارداد هم معاف از مالیات و هزینه های اداری و بیمه گری در این محصول صفر است و امتیاز دیگر محصول کارمزد خرید صفر و کارمزد از محل برداشت در زمان فروش یک درصد است.
گروه مالی کاریزما در همکاری با ترب، از کارکرد تازهای رونمایی کرده که خرید طلا از اپلیکیشنها را به بیمه سلامت گره زده است. به گفته مدیرعامل بیمه زندگی کاریزما، خرید طلا از این مسیر، کارمزد یک درصدی برای برداشت وجه دارد و خریدار طلا در قبال این معامله، بیمه زندگی نیز دریافت میکند.
علی تیموری شندی، مدیرعامل گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما که حالا محصولش را برای فروش در پلتفرم ترب نیز اراده می کند می گوید که پلتفرمهای موجود طلای آبشده همان بازار سنتی هستند و افراد باید به این سکوها اعتماد کنند، اما صندوقها زیر نظر سازمان است و مرکز نگهداری آن نیز انبارهای زیر نظر بورس کالاست و سازمان صحت عملکرد مدیر صندوق را میسنجد و بازده سرمایهگذاری نیز مبتنی بر تلاشهای مدیر صندوق است. اما پلتفرمی که از آن رونمایی شد، مبتنی بر نظارت بیمه مرکزیست.
مدیرعامل گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما اظهار کرد: در این ساختار مسئول نظارت سازمان بورس است و سود مبتتی بر شاخص طلا را محقق میکند. تیموری اطمینان داد که خرید طلا از این طریق از چندین لایه نظارت میگذرد.
سجاد رامندی، مدیرعامل بیمه زندگی کاریزما نیز می گوید: یکی از مهمترین مزایای محصول ما این است که اگر بخواهیم به آییننامه بیمههای جدید زندگی مراجعه کنیم، میبینیم که در دنیا هم بیمهها بهعنوان بیمههای زندگی و مدیریت ثروت تغییر نام دادهاند.
به گفته مدیران کاریزما، مهمترین تفاوت این سرمایه گذاری با بیمههای قبلی، در دو گزینه انتخاب اختیاری پوششها توسط بیمه شده و صفر شدن هزینههای اداری و بیمه گری در این بیمه نامههاست که در بیمه نامههای قبلی بین 7 تا 10 درصد بود.
رامندی در این باره تاکید کرد: این باعث شده محصول هم بازده 100 درصدی نسبت به آنچه اعلام شده است داشته باشد و هم مشتریان بتوانند به انتخاب خود در کلاس دارایی خاصی سرمایهگذاری کنند. این فرآیند هم توسط سازمان بورس هم توسط بیمه مرکزی رصد و هم اطلاعات آن در کدال افشا میشود. در واقع، بیمه زندگی تحت نظارت بیمه مرکزی و سازمان بورس است و رابطه مشتری و فروشنده بهطور روزانه رصد میشود.