امروز: دوشنبه، 3 دی 1403
08/20 1394

ایران و جهان - دومين گزارش عملكرد شركتهاي بيمه و اقدامات نظارتي بيمه‌مركزي در  خصوص نحوه اجراي آيين نامه مقررات تعيين حق بيمه كليه رشته‌هاي بيمه‌اي (آيين نامه شماره ۸۱) که در شوراي عالي بيمه مطرح شده است، نشان می دهد که سه شرکت بیمه ایران ، سامان و سینا رکورد دار اخطار های کتبی بر اساس استانداردهای این آئین نامه اند .

به گزارش ایران و جهان ، در حالی که ماده ۹آئین نامه 81 که به «مقررات تعيين حق بيمه كليه رشته‌هاي بيمه‌اي» اشاره دارد اذعان می کند که بيمه مركزي هر شش‌ماه يكبار گزارشي از نحوه اجراي اين آيين‌نامه توسط هريك از موسسات بيمه را تهيه و به شوراي‌عالي بيمه ارايه کند و در ماده 10 همین آئین نامه آمده است که از ابتدای سال 1392 این آئین نامه لازم الاجرا است اما بیمه مرکزی به تازگی گزارشی از عملکرد شرکت ها ارائه کرده است.
این در حالی است که دومين گزارش عملكرد شركتهاي بيمه و اقدامات نظارتي بيمه‌مركزي در خصوص نحوه اجراي آيين نامه مقررات تعيين حق بيمه كليه رشته‌هاي بيمه‌اي (آيين نامه شماره ۸۱) در تاريخ 30 شهریور 1394 در شوراي عالي بيمه طرح شده است .نکته قابل تامل در این خصوص که در ادامه توضیح داده خواهد شد اینکه به نظر می رسد که بیمه مرکزی تفاوتی بین شرکت ها به لحاظ شرکت های با اخطار کمتر و یا بیشتر قائل نیست و رویه یکسانی در بین شرکت های دارای اخطار دارد .

اما آئین نامه 81چه می گوید :
ماده یک این آئین نامه اذعان دارد که مؤسسات بيمه‌ مكلفند حق‌بيمه انواع رشته‌هاي بيمه را با رعايت مقررات اين آيين‌نامه و موازين فني پيوست تعيين و اعمال نمايند و در ماده ۲ آمده است مؤسسات بيمه موظفند ضمن رعايت موازين فني تعيين حق‌بيمه موضوع ماده ۱، نرخ حق‌بيمه انواع رشته‌هاي بيمه و ميزان و شرايط انواع تخفيف و اضافه نرخ را در كميته‌اي متشكل از اكچوئر، مدير فني رشته ذي‌ربط، معاون فني، مديرعامل (يا قائم مقام وي) و يكي از اعضاي هيئت مديره مؤسسه بيمه تعيين و همزمان با ابلاغ آن يك نسخه را به بيمه مركزي ارسال کنند.

براساس مواد ۲ و۳ آيين نامه مذكور مؤسسات بيمه موظف شده اند ضمن رعايت موازين فني، نرخ حق بيمه انواع رشته‌هاي بيمه (و در بعضي از رشته ها از قبيل بيمه‌هاي مهندسي مباني تعيين نرخ) و ميزان و شرايط انواع تخفيف و اضافه نرخ را در كميته‌اي متشكل از اكچوئر، مدير فني رشته ذي‌ربط، مديرعامل و يكي از اعضاي هيئت مديره مؤسسه بيمه تعيين و همزمان با ابلاغ آن يك نسخه را به بيمه مركزي ارسال کنند.

بر اساس اين گزارش، در حال حاضر كليه رشته هاي بيمه‌اي مورد عمل شركتهاي بيمه داراي تعرفه مصوب مطابق با مواد ۲ و۳ آيين نامه شماره ۸۱ مي باشند.

همچنين براساس ماده ۵ آيين نامه مذكورهريك از مؤسسات بيمه موظف گرديده اند تعرفه حق‌بيمه رشته‌هاي بيمه خود را به نحوي تعيين نمايند كه در هر سال ضريب خسارت رشته درمان كمتر از ۵۰ درصد و بيشتر از ۸۵ درصد و ضريب خسارت هريك از ساير رشته ها كمتر از ۴۰ درصد و بيشتر از ۷۵ درصد نباشد. در اين گزارش، وضعيت هر شركت و ميزان انحراف از بازه مقرر، در جدول مربوط به هر شركت مشخص شده است.
در ضمن بر اساس مقررات اين آيين نامه (تبصره ۲ ماده ۵) چنانچه تعداد بيمه‌شدگان قرارداد بيمه درمان بيش از ۰۰۰.۱۰ نفر باشد مؤسسه بيمه موظف است قبل از انعقاد قرارداد بيمه، موافقت بيمه‌مركزي را در مورد حق‌بيمه آن اخذ نمايد، كه گزارش آن به شرح جدول ذيل است : بر اساس ماده ۸ اين آيين نامه در صورت احراز تخلف مؤسسه بيمه از اجراي مفاد اين آئين نامه بيمه مركزي ج.ا.ايران مي تواند حسب مورد اقدامات انضباطي متعددي را اعمال مي‌نمايد:

در اجراي اين آيين‌نامه، ۷۵ مورد اخطار كتبي براي شركتهاي بيمه براي تدوين مقررات تعيين نرخ‌هاي رشته‌هاي بيمه به ترتيب در بيمه‌هاي اموال (۴۲ مورد)، مسئوليت (۴ مورد)، حوادث (۵ مورد)، درمان (۱۰ مورد) و خودرو (۱۴ مورد ) صادر گرديده است.

اما کدام یک از شرکت های بیمه بر اساس این آئین نامه اخطار دریافت کرده اند اما نکته دیگر اینکه در ماده ۸ این آئین نامه اذعان شده که در صورت احراز تخلف مؤسسه بيمه از اجراي مفاد اين آيين‌نامه بيمه مركزي ج.ا.ا مي‌تواند حسب مورد هر يك از اقدامات زير را انجام دهد:
۱- اخطار كتبي به اكچوئر، مديران فني، معاون فني، مدير عامل و يا هيئت مديره مؤسسه بيمه،
۲- سلب صلاحيت اكچوئر، مديران فني، معاون فني و يا مديرعامل مؤسسه بيمه،
۳- الزام شركت به استعلام نرخ از بيمه مركزي قبل از صدور بيمه‌نامه در يك يا چند رشته بيمه،
۴- تعليق پروانه فعاليت مؤسسه بيمه در يك يا چند رشته بيمه با تصويب شوراي‌عالي بيمه،
۵- لغو پروانه فعاليت مؤسسه بيمه در يك يا چند رشته بيمه با تأييد شوراي‌عالي بيمه و تصويب مجمع عمومي بيمه مركزي ج.ا.ا.
اما به نظر می رسد بیمه مرکزی تفاوتی بین شرکت ها قائل نیست و رفتار یکسانی در بین شرکت های بیمه ای دارد به طوری که شرکتی که یک خطا دارد با شرکتی که 10 خطا دارد تنها اخطار کتبی دریافت کرده اند .


در ادامه عملکرد 21 شرکت بیمه در این خصوص منتشر می شود :


















 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود