امروز: شنبه، 1 دی 1403
03/16 1393

ایران و جهان - مشکلات بیمه دی در روزهای اخیر متاثر از تصمیمات نسنجیده مدیریتی  است . پرتفویی که شرکت های بیمه در روزهای پیش حاضر نبودند با حق بیمه بالای 15 هزار تومان به آن بپردازند بیمه دی با حق بیمه ای حدود 6 هزار تومان به دست می آورد. این شرکت با نسبت خسارتی بالای 300 درصد به اذعان کارشناسان امروز شرکتی تقریبا ورشکسته است تا جایی که بیمه مرکزی چندی پیش دستورالعمل سخت گیرانه ای برای فعالیت های این شرکت صادر کرد.

گزارش جامع تخلفات شركت بيمه دي از جمله انعقاد قراردادهاي بيمه‌اي بدون رعايت موازين فني، تضييع حقوق بيمه گذاران و عدم پرداخت خسارت‌هاي بيمه شدگان، تهيه صورت هاي مالي غيرواقعي، شناسايي سود موهوم، شكايات متعدد ذينفعان، بكارگيري مديران فاقد صلاحيت، انتصاب اعضاي هيات مديره و تغيير آنها بدون كسب موافقت بيمه مركزي، عدم توجه به مكاتبات و توصيه‌هاي نظارتي بيمه مركزي، عدم پيگيري وصول مطالبات بوي�?ه از سهامداران و در مجموع فراهم سازي موجبات بدبيني و بي اعتمادي جامعه و افكار عمومي به عملكرد بيمه‌گران، در جلسه شوراي عالي بيمه مطرح شد و اين شورا پس از استماع دفاعيات مدير عامل و رييس هيات مديره شركت، با تاكيد بر پرداخت خسارت هاي بيمه‌شدگان و رعايت حقوق بيمه گذاران، مقرر نمود شركت بيمه دي علاوه بر ارايه برنامه ترميم وضعيت مالي و افزايش سرمايه خود، اقدامات زير را تا پايان سال ۱۳۹۲ انجام دهد:

۱- به منظور ايفاي تعهدات و پرداخت خسارت به بيمه گذاراني كه پرونده‌هاي آنها رسيدگي و نهايي شده است، منابع مالي لازم را از محل سپرده هاي بانكي و فروش سهام و يا منابع مالي ديگر فراهم نمايد.
۲- به منظور اصلاح و بهبود عملكرد مديريت، اعضاي هيات مديره و مديران فني واجد شرايط را به بيمه مركزي معرفي نمايد.
۳- كليه بيمه نامه هاي رشته درمان را پس از اخذ موافقت كتبي بيمه مركزي صادر نمايد.
۴- مطالبات خود از سهامداران و بيمه گذاران را وصول نموده و نسبت به اصلاح تركيب دارايي هاي خود اقدام نمايد.

همچنين شوراي عالي بيمه به منظور حمايت از حقوق بيمه گذاران مقرر كرد بيمه مركزي نيز در تأمين مالي خسارت بيمه‌شدگاني كه پرونده‌هاي آنها رسيدگي و نهايي شده است، مساعدت کند.
لازم به ذكر است با توجه به ضعف مديريت بيمه دي، علي رغم پيگيري هاي متعدد در سال گذشته اين شركت آمار و اطلاعات مورد نياز بيمه‌ مركزي را براي اجراي اين مصوبه شورا در اختيار بيمه مركزي قرار نداده بود.
هرچند که بیمه دی بخشی از تعهدات خود به بیمارستان ها را پرداخته است و سهامدارعمده با رایزنی با گروهای مختلف سعی در حل مشکلات این شرکت دارد .
مجید بختیاری مدیر عامل بیمه دی در نامه ای که در فروردین ماه به مدیر نظارت ناشران غیر بورسی ارسال کرد به اقدامات اصلاحی این شرکت اشاراتی کرده است . در این نامه از اتمام پرو�?ه های سنگین و زیانده شرکت خبر داده شده است . در این نامه آمده است پرو�?ه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در آبان ماه سال گذشته به اتمام رسیده است و مجددا تمدیده نشده و عمده مشکلات شرکت مربوط به این قرارداد است .

در بند دیگری از این نامه به تغییرات اساسی مدیریت در شرکت بیمه دی اشاره شده و تغییرات انجام شده شامل تغییر مدیر عامل،کلیه معاونین ،مشاورین ،مدیران ستادی، و نیز برخی از روسای استان ها و شعب ذکر شده است .
در بند سوم به مسئله پیگیری امور تامین مالی اشاره شده و آمده است تامین مالی جهت پرداخت خشارت ها و تعهدات شرکت از طریق افزایش سرمایه و اصلاح ساختار سرمایه و انجام اصلاحات و اقدامات مربوط به تامین مالی و دریافت وام و تجمیع وجوه نقد که در این راستا می توان به دریافت 200 میلیارد ریال وام . واگذاری 200 میلیارد ریال سپرده . فروش 80 میلیارد ریال اوراق مشارکت و دریافت مطالبات از بیمه مرکزی در حدود 350 میلیارد ریال و واریز حق بیمه های شرکت به حساب متمرکزی به منظور برنامه های مالی در آینده اشاره کرد.

همچنین پیگیری اصلاح حساب ها و شفافیت مالی و ارائه گزارشات دقیق تا حدود دو ماه آینده بخش دیگری از اصلاحات است . استقرار تیم اصلاح حساب در شرکت به دلیل عدم شفافیت حساب ها به منظور تیه صورت های مالی شفاف و اعلام دقیق ضرر و زیان های شرکت که با عنایت به آشفتگی نسبیی حساب ها و فعالیت فشرده تیم اصلاح حساب پیش بینی می شود تا دو ماه آینده گزارشات دقیق و شفاف قابل ارائه باشد .اما با توجه به اطلاعاتی تاکنون به احراز رسیده است می توان زیان سال 1392 را حداقل 900 ریال به ازای هر سهم برآورد کرد که قطعا رقم دقیق پس از اتمام عملیات اصلاح حساب مشخص خواهد شد .

تلاش در جهت ثبت کلیه پرونده های باقی مانده در حسابداری و بررسی کلیه پرونده های خسارت باقی مانده و بررسی نشده جهت ارائه صورت های مالی شفاف و شناسایی معوقات و و بدهی های شرکت .
تخمین برآورد خسارت معوق شرکت ،پرداخت سود معوق به 220 نفر از سهام داران و تسویه بالغ بر 800 میلیارد ریال خسارت دیات و درمان تا پایان سال 1392 بخش دیگری از این اقدامات است .

اما شنیده ها حاکی از آن است که بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر اقدامات حمایتی جدیدی از این شرکت داشته است . در روزهای گذشته بیمه مرکزی بخشی از منابع اتکایی اجباری این شرکت را بازگردانده تا بیمه دی بتواند به تعهداتش عمل کند. منابع غیر رسمی رقم حمایتی از بیمه دی را که از سوی بیمه مرکزی پرداخت شده بیش از 120 میلیارد تومان می دادند که در چند قسط 20میلیارد تومانی از اسفند گذشته در حال پرداخت است .
بیمه مرکزی در حالی به بیمه دی کمک می کند که به علت بدهی های مالیاتی حساب های بیمه دی در روزهای گذشته مسدود شده بود .

بیمه دی امروز پاگیر تخلف مدیران پیشین و عدم ارزیابی صحیح ریسک از پرتفوی بیمه های درمان بازنشستگی است . در این شرایط سهام دار عمده اقدامات قابل توجهی صورت نداده است و بیمه مرکزی در راستای اعتماد به بخش خصوصی به کمک بیمه ای آمده که به واسطه عدم توجه به مدیریت ریسک مشکلات اخیر را تجربه می کند .اما در پایان چند پرسش اساسی همچنان باقی است . اول اینکه مدیرانی که در گذشته چنین مشکلاتی را به وجود آورده اند آیا قرار است در جایگاهی قانونی پاسخ گوی عملکرد غیر حرفه ای خود باشند؟دوم اینکه نقش سهام دار عمده در حل مشکلات فعلی چیست و چرا منابع جدیدی را به شرکت تزریق نکرده است ؟سوم اینکه آیا بیمه مرکزی برنامه ای برای حمایت از سایر شرکت هایی که چنین وضعیتی دارند نیز دارد ؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود