گروه سایبان - علیرضا بنی اسدی. قائم مقام مدیرعامل و معاون فنی بیمه تجارت نو در خصوص سخنان اخیر وزیر اقتصاد در خصوص حس آلودگی در صنعت بیمه مواردی را عنوان کرد.
وی در گفت و گو با رازپول به ذکر این عوامل پرداخته است.
با احترام به اکثریت همکاران که متعهدانه در صنعت بیمه تلاش می کنند باید اذعان کرد که با کمال تاسف موضوع تخلف و کلاهبرداری به طور کاملا محسوس وجود دارد و از دغدغه های اصلی است و لذا شناسایی و بیان نقاط آسیبپذیر وظیفهای همگانی است.
یکی از مهمترین دلایل بروز تقلب در صنعت بیمه فقدان دانش فنی و تخصص لازم و بعضا استفاده از نیروهای غیرمتعهد در برخی شرکتهای بیمه است.
همچنین بازنگری برخی آییننامهها و نظارت کامل بر حسن اجرای آنها نیز ضروری بوده و کمک شایانی در جهت شفافیت هرچه بیشتر و جلوگیری از بروز تخلفات و کلاهبرداری خواهد داشت. با توجه به تخصصی بودن صنعت بیمه در جذب نمایندگی باید دقت کاملتری صورت گیرد، چراکه برخی افراد فاقد شرایط و توانایی لازم به عنوان نماینده جذب می شوند ولی به دلیل اینکه توان بازاریابی و جذب پرتفو به صورت حرفهای ندارند به منظور تامین هزینههای خود دست به تقلب می زنند.
یقینا بازنگری آییننامه جذب نمایندگی و اجرای صحیح آن و نظارت کاملتر بر حسن اجرا و ممانعت از تاسیس نمایندگی و خدمات بیمهای صوری بخش قابل توجهی از نگرانیهای موجود در این حوزه را مرتفع خواهد کرد.
عدم اجرای کامل و صحیح آیین نامه کارمزد و نظارت ناکافی بر حسن اجرای این آیین نامه یکی دیگر از نقاط ضعف صنعت بیمه و عوامل مهم تقلب و سوء استفاده و کلاهبرداری است مانندکارمزد دولتی و خصوصی، پلکانی، تبدیل قراردادهای مستقیم به غیر مستقیم.
عدم اجرای صحیح و نظارت ناکافی در حوزه سرمایه گذاری مورد دیگری است که فرصت مناسبی جهت برخورد افراد سوء استفاده گر را فراهم کرده است.
تصریح در تدوین آیین نامههای جامع و شفاف در زمینه نحوه و چگونگی برون سپاری عملیات بیمهای خصوصا در حوزه پرداخت خسارت ها کاملا ضروری به نظر می رسد و می تواند از بسیاری رانت ها و سوء استفادههای موجود جلوگیری کند.
عدم وجود بانک اطلاعات جامع بیمه گذاران صنعت بیمه یکی دیگر از موارد است و سیستم یکپارچه اخذ و استعلام بین شرکتهای بیمه و شرکت ها و سازمان های طرف قرارداد با شرکت ها است که از دیگر نقاط آسیب پذیر صنعت بیمه است.